Bedieningsvormen

De bedieningsvorm van een winkel geeft aan op welke manier de artikelen in een winkel verkocht worden.

Bediening

Semi-Zelfbediening
of Voorkeuze

Zelfbediening

Bij deze bedieningsvorm bedient de verkoper de klant van het begin tot het einde. 

Hier kunnen de klanten zichzelf bedienen of kiezen om geholpen te worden door de verkoper.

Hier bedient de klant zichzelf, artikelen zijn probleemloos en er is weinig nood aan informatie.

Traditioneel heeft een winkel een toonbank, waarachter de meeste spullen opgeborgen zijn. Een winkelbediende pakt de waren die de klant vraagt, weegt eventueel af en rekent uiteindelijk af. Slechts enkele artikelen kunnen door de klant zelf worden genomen.

Voorbeelden: 

Buurtwinkel
Speciaalzaak
Markt

De klant kan zelf de artikelen nemen maar kan ook informatie en advies krijgen van een verkoper. Er vindt alleen een verkoopgesprek plaats als de klant dit wenst. De verkoper observeert de klant en springt in als hij merkt dat de klant hulp nodig heeft (= het inspringmoment).

Voorbeelden:

Kledingboetiek
Warenhuis
Juwelier

In een zelfbedieningswinkel dient men alles zelf uit te zoeken, af te wegen en daarna aan de kassa af te rekenen. Dit kan zelfs nog een stap verder gaan door het gebruik van zelfscankassa's.

Voorbeelden:

Superette
Supermarkt
Hypermarkt
Discount

Het winkelinterieur aangepast aan de bedieningsvorm

De toonbankenwinkel

De toonbankenwinkel gebruik je bij het bedieningssysteem. De verkoper helpt de klanten vanachter de toonbank en heeft direct contact met zijn klanten. 

De circulatiewinkel

Deze winkel is zo opgesteld dat je rustig zelf kan kijken en kiezen. Wanneer je iets gevonden hebt of vragen hebt kan je een verkoper aanspreken. Hier heb je te maken met zelfbediening of zelfkeuze (= semi-zelfbediening).

vb: Telecomwinkels (BASE, Orange, Proximus, ...), Electrowinkel Selexion, ...

Maak jouw eigen website met JouwWeb