De verschillende verkoopkanalen 

Dit zijn kanalen waar handelaars hun producten aanbieden aan de kleinhandel en aan de consument.

 

Hypermarkt

Hier bedien je jezelf. Op het einde van je kooptocht betaal je aan de kassa. Deze zaak heeft een grote parkeerplaats.

Naast voedingswaren biedt men alles aan: kleding, computers, televisies, kampeerartikelen, huishoudapparaten, ... 

Vb: Carrefour Hypermarkt, Makro, Auchan (FR), ...

 

 
Speciaalzaak

De exploitanten (= uitbaters) van deze zaak zijn echt op de hoogte van de producten. Hiervoor hebben ze meestal een jarenlange ervaring opgebouwd. Door deskundig advies staan ze ook dichter bij de klanten. De zaak specialiseert zich meestal in één bepaald artikel (productgroep)
vb: schoenenwinkel, bakker, ...

 

 Markt

Openbare verkoopplaats, meestal georganiseerd op een bepaalde dag op een plein in de gemeente of stad. De verkoper verplaatst zich, hij heeft een kraam en een leurderskaart. Vooral voor verse producten erg populair. 

 Vb: wekelijkse markt, bloemenmarkt

 

 

Supermarkt

Hier bedien je jezelf. Op het einde van je kooptocht betaal je aan de kassa. Deze zaak heeft een grote parkeerplaats.

Men biedt er zowel merkproducten als producten van de eigen winkelketen aan, hoofdzakelijk voedingswaren. 

Vb: Albert Heijn, Carrefour Market

 

 

Nachtwinkel

Wanneer je 's avonds absoluut nog wat chips en water wil, kan je hier terecht. De winkel is open tussen 18 u 's avonds en 7 u 's morgens.

De prijzen liggen hoger; het assortiment en de bediening zijn beperkt.

Kan overlast veroorzaken.

Discount

Hier bedien je jezelf. Op het einde van je kooptocht betaal je aan de kassa. Deze zaak heeft een grote parkeerplaats.

Men werkt hier zeer sterk op de prijs (lage prijzen): zeer veel eigen merken, weinig sfeervolle inrichting (betonnen vloer, vele producten worden niet uitgepakt, geen muziek, ...)

Vb: Colruyt, Aldi, Lidl

 

 

Buurtwinkel

Hier en daar vind je ze nog! Hier koop je zoals vroeger: de eigenaar van de zaak helpt je bij de aankopen en het assortiment is minder uitgebreid. Kan soms ook zelfbediening zijn (superette).

Meestal is de zaak bij een woonwijk gevestigd. Vandaar dat de winkelier de meeste klanten bij naam kent. vb: Carrefour Express

Vooral dagelijkse verbruiksgoederen, meestal iets duurder.

 

Postorderbedrijf

Bij dit bedrijf bestel je schriftelijk, telefonisch of via e-mail je producten.

De goederen worden via de postbode of een vervoerfirma aan huis geleverd. Je hoeft je niet te verplaatsen, niet gebonden aan openingstijden. 

Vb: 3 Suisses, Yves Rocher, Neckermann


Internetshop - de webwinkel - internetverkoop

Via internet (app, website, ...)  kan je producten kiezen. Je kan goederen op de computer beoordelen en bestellen. Naast de prijs van de producten moet je soms ook nog verzendingskosten betalen.

Vele winkels verkopen nu ook online (Colruyt - Collect & Go, Lidl, Carrefour, ...)

 

 

Veiling

Dit is een openbare verkoopplaats, meestal in een overdekte ruimte. De kandidaat-kopers kunnen bieden op de producten. Hier wordt verkocht door de groothandel aan de kleinhandel.

 

Warenhuis

Verschillende afdelingen (departementen) waar je vooral non-foodproducten (vb: kleding, parfum, ...) kan kopen. Ruim aanbod van producten. 

Betalen doe je in de verschillende afdelingen. 

Vb: Inno (BE), De Bijenkorf (NL), Lafayette (FR), El Corte Ingles (ES)

 

Shoppingcenter

Veel winkels en horecazaken onder 1 dak, grote parking aanwezig, gelegen aan een drukke baan.

Groot winkelcomplex gebouwd als een geheel.

 

Partyselling, partyverkoop

Gezellig samenzijn met vriend(inn)en bij iemand thuis, met een hapje en een drankje.

Een verkoper demonstreert de artikelen en geeft een uitvoerige uitleg. Na afloop kunnen de aanwezigen de goederen bestellen via een bestelbon.

vb: Tupperware, Victoria, Mylène

 

 

Automatenverkoop

Door geld in een automaat te steken en een keuze te maken uit het aanbod, kan de klant het gewenste product uit de automaat halen.

Staat op drukke plaatsen, werkt 24 op 24, klant beschikt onmiddellijk over het product. Meestal iets duurder dan in de gewone winkels.

Vb: broodautomaat, drankautomaat, bloemenautomaat, ...

 

Multichannel

Hier worden verschillende kanalen (minstens 2) gebruikt door 1 onderneming. Hier kan de koper kiezen welk koopkanaal het best bij hem past. 

 

Pop-up winkel

Dit is een tijdelijke winkel, vaak opgericht in een bestaand leegstaand pand (zonder al te veel geld te investeren in het pand). Doel: producten zoals kleding, sierraden, make-up, ... onder de aandacht te brengen van de consument.

Bij succes kan de tijdelijke vestigingsplaats een definitieve vestigingsplaats worden.